tisdag 1 maj 2012

Vårblommor i stugan

Våren har kommit till stugan. Det var fortfarande snö på vissa fläckar, men det gick nästan att se hur det smälte.


012 korr Crocus tommasinianus Ruby Giant Daniel Grankvist


Crocus tommasinianus 'Ruby Giant', snökrokus, blommade vid den gamla förfallna bastun. Att de alls orkade komma upp är ett under. De växer i stort sett enbart sand. Det blir nog svårare för dem nästa år.


012 korr Scilla mischtschenkoana Daniel Grankvist


Under en blåtrybuske blommade Scilla mischtschenkoana, persisk blåstjärna. De har kommit flera år i rad, men de står rätt stilla. Jag hoppas att de blir fler så småningom. 


032 korr Crocus chrysanthus Zwanenburg Bronze Daniel Grankvist


På framsidan av huset lyste det av Crocus chrysanthus 'Zwanenburg Bronze', bägarkrokus. Det är tur att vi gjort en förteckning över trädgårdens växter, så att det går att kolla vad som finns. Jag kom inte ihåg att det var den jag planterat.


025 Amelanchier alnifolia Smokey Daniel Grankvist


Förra året köpte jag en Amelanchier alnifolia ‘Smokey’, bärhäggmispel. Den har övervintrat väldigt bra. Den har feta knoppar som lovar blommor. Det är kul att de funkade så bra. Överlag verkar det ha varit en bra vinter. De mesta verkar ha klarat sig och alla rosor som jag tittat till är fina ända ut i topparna. Till och med en Magnolia stellata som jag köpte på rea i höstas ser ut att till och med ha blomknoppar. Jag trodde att den skulle stryka med på en gång.

Inga kommentarer: