torsdag 16 februari 2012

Amazonlilja

Man ska inte underskatta reaväxter. För flera år sedan köpte jag en överblommad Eucharis amazonica för några tior. Den växer och är fin, men den blommar inte regelbundet. Det gör å andra sidan inget, den är fin även utan blommor. Den har stora mörkt gröna glänsande blad, som böjer sig i vackra bågar. När den väl får för sig att blomma  blir den något alldeles extra.
007
Blommorna blir kritvita och påminner en aning om pingstliljor eller jättestora tazetter. Doftar gör de också, milt och sött.
Det är svårt att hitta en mer lättskött krukväxt. Den trivs i vanlig rumstemperatur året om och klarar dåliga ljusförhållanden. Hos mig står den ut med att stå vid sidan av ett österfönster.  Den får heller ingen regelbunden omplantering eller vattning. Det påstås att den ska kunna blomma upp till tre gånger per år, men hos mig gör den inte det. Det förlåter jag den gärna för när den väl blommar.

4 kommentarer:

Dennis sa...

..låter fantastiskt! Vacker och lättskött. Så otroligt mycket oss så det är inte klokt!

Vi borde varva Garderobsblommor och Amazonliljor i vår lilla lägenhet! :-)

Petronella Eriksson sa...

vill ha! jag håller på att få slut på växter, de dör en och en så det knappast märks.. men efter några år så märks det lite!

Daniel sa...

Den står ganska trångt i krukan och går att dela. Vill ni ha varsin bit?

Nella, har jättehibiskusen strukit med också? I så fall kan du få ett nytt skott.

Nancy5 sa...

Längesedan du publicerade detta, men om du har kvar sida och blomma undrar jag om du delar växten någon gång. Skulle bli glad för en liten del isåfall.