torsdag 10 maj 2012

Okända skönheter

Ibland undrar man ju varför man inte är mer frågvis. Jag tittar på bilder från förra året och hittade bilder på fantastiska rosor som jag såg på en Open Garden Day i Winchelsea i fjol. Inte ett enda namn på sorter har jag fått med. Det är obegripligt och frustrerande.
Engelsk ros Daniel Grankvist
Jag får aldrig veta vad den här vackra röda heter. Men det skulle kunna vara en Austin-ros. Det ser ut så på blomformen. Kanske är det till och med L D Braithwaite, men det får jag troligtvis aldrig veta om inte någon av er som läser känner igen den.
067 Okänd ros i Winchelsea Daniel Grankvist
Vad den här rosa heter kan jag inte ens gissa, men jag skulle gärna vilja veta. Jag kommer ihåg att den var helt översållad med blommor.
083 Okänd ros i Winchelsea Daniel Grankvist
Den här känns bekant, men inte tillräckligt för att det ska dyka upp ett namn. Frustrerande.
Varför är man inte mer frågvis? Det fanns ju all möjlighet i världen att fråga. De som ägde trädgårdarna fanns på plats och visade. Ett namn och jag hade kunnat få veta mer om dem och kanske till och med prova någon i min egen trädgård. Det finns ju så mycket att längta till när dagarna är gråkalla och värmen aldrig tycks vilja komma.

3 kommentarer:

Berit sa...

tyvärr är jag ingen roskännare, men de var alla superfina!
Ha en underbar dag!!

Kerstin sa...

Kan inte den sista rosen vara en New Dawn?

Daniel sa...

Den tillhör troligtvis den gruppen av rosor (Wichuriana-gruppen), men 'New Dawn' har en lite mjukare rosa färg och blommorna är inte lika "rufsiga". Det skulle kunna vara 'Albertine'.