torsdag 22 mars 2012

Två krokus och en ensam sippa

Utanför Institutionen för kulturvård i Mariestad finns en lång plantering längs gatan, kallad lindplanteringen. Det är en experimentrabatt med marktäckande perenner och buskar, som ingår i ett forskningsprojekt. Det har börjat spira så smått och jag går och väntar på att violtulpanerna,  Tulipa pulchella, ska börja slå ut. I väntan på dem finns det en del annat att titta på.
004 korr
Crocus etruscus ‘Rosalind’ ska det här vara enligt växtlistan. Den har en mycket mer lysande färg i verkligheten och tillsammans med murgrönsbladen var det mycket vackert. Tjusig är den, men värst vanlig verkar den inte vara. Botanicus har i den på bild på sin hemsida och förhoppningsvis i sin katalog. Det var fler än jag som gillade den. Det kan man se om  man tittar noga.
023
Denna bleka sak är Crocus vernus 'Vanguard'. De tre yttre kalkbladen är nästan vita och de inre ljust violetta. Det ger den här krokusen ett nästan overkligt utseende som inte gick att få fatt i på bild.
009
En enda liten Anemone blanda,  balkansippa, lyste mitt i en stor fläck av öppen jord. Den får säkert sällskap av fler, men de syntes inte till än. Det ska bli varmt i veckan säger de som vet och då vågar de sig säkert fram.

4 kommentarer:

Gela sa...

Visst är det en helt underbar tid vi har framför oss nu!!! Ha en fin vårdag/Gela

Daniel sa...

Ja, det är så vackert överallt och det blir bara bättre framöver. Våren gillar jag skarpt.

Helens trädgård sa...

Hejsan Daniel!
Nu har jag hittat hit, jättekul!
Underbara vårbilder!
Får mig att längta men snart är ju snön borta även i min zon.

Nu ska jag kolla runt lite här på din blogg. Såg flera spännande inlägg :=)

Har lagt mig som följare och har lagt in din blogg i min bloggrulle.

Trevlig kväll!

Daniel sa...

Välkommen hit!

Det är så kul med kommentarer.

Jag har på sätt och vis samma zon som du, jag bara pluggar i Mariestad. Snart ska jag hem till Umeå och få våren en gång till.