fredag 30 mars 2012

Två års samlade blomkrukor

Det har blivit 7 stycken på två år, men bara 6 kom med på bild. Den 7:e är en omärkt jugendkruka som står uppe i klassrummet på Trädgårdens skola.
006
Det är en ganska brokig samling, men jag gillar dem alla. Krukorna längst bak är etikettmärkta Bo Fajans, men har ingen märkning under. Det finns gamla skavda prislappar undertill som säger att de är köpta på Weibulls, men själva priset syns inte längre.
Den svarta är omärkt tyvärr, men har en bra storlek och en praktisk form.
Den gula var den dyraste. Den kostade mig 95 kronor, vilket var ett överpris i mina ögon, men den behöver jag å andra sidan. Den har en bred bas som gör att den står stadigt, vilket är precis vad jag behöver till en av mina krukväxtskyddslingar. Den är snyggt stämplad Rörstrand i botten.
Den vita krukan från Arabia med tillhörande fat var billig, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Den kanske blir bättre när den kommer till användning.

5 kommentarer:

Hans sa...

Fina krukor du visar, den gula dyra var väldigt fin.
Trevlig helg.

Ulrika sa...

Fina krukor, i kruksamlarträsket har jag inte hamnat än men väl i andra träsk....:)

Trevlig Helg//Ulrika

Daniel sa...

Det är lätt att trilla dit. Det började som ett behov, men nu har det blivit något helt annat. :-)

Anonym sa...

Visa den du drejade också, den är ju fin!

Daniel sa...

Nja, det törs jag inte. Jag kommer aldrig att bli keramiker. Det var lätt att slå fast när den var klar. :-)