fredag 21 juni 2013

Kulturbotan i Lycksele

I onsdags var jag äntligen på Kulturbotan. Jag har tänkt att det ska bli av i flera år, men inte förrän nu tog jag mig dit. Kulturbotans samlingar är infogade som ett antal planteringar med olika teman på friluftsmuseet Gammplatsen i Lycksele. Samlingarna består av härdiga traditionella växter, många med lokal proveniens. Det var inget toppenväder, men som tur var höll sig regnet borta ganska bra.

Iris pumila, Geum coccineum och Trollius europaeus på Kulturbotan i Lycksele Daniel Grankvist 

Det var mycket som blommade i rabatten vid Ruselegården, bland annat dvärgiris, nejlikrot och smörboll. Jag gillade kombinationen med de samiska färgerna mycket. Nejlikrot har jag knappt ägnat en tanke tidigare, den är ju så vanlig, men den är rätt så speciell i färgen på ett trevligt sätt och bladverket skäms inte för sig efter att den blommat över.

Enkelblommande vit pimpinellros från Norrbyberg på Kulturbotan i Lycksele 2 Daniel Grankvist

Den här enkelblommande vita pimpinellrosen kommer från Norrbyberg i Lycksele. Den var i full blom och var helt översållad med blommor. Väldigt tjusigt.

Pimpinellrosen 'Poppius' på Kulturbotan i Lycksele

Pimpinellrosen ‘Poppius’ fanns på flera ställen. Här stod den i närheten av en timrad och falurödmålad vägg. Färgkrocken var trevlig.

Rosa Rugosa-gruppen 'Örträsk' på Kulturbotan i Lycksele Daniel Grankvist

Örträskrosen kan jag verkligen rekommendera om man vill ha en vacker, doftande, tålig och lättskött ros med vackra nypon. Det är troligtvis en korsning mellan vresros och kanelros och hittades i postmästaren Viktor Örtelius trädgård i just Örträsk. Den kan bli drygt ett par meter hög, men hos mig blir den inte riktigt så hög. Däremot skjuter den rikligt med rotskott, vilket bara är bra. Den växer i mager och eländig jord, men den klagar inte. Tyvärr står den lite för skuggigt hos mig så den blommar inte så rikligt som den skulle kunna, men det gör inte så mycket.

Såhär i sista sekunden vill jag passa på att önska: Trevlig midsommar!

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Vd trevligt att få se bilder från Kulturbotan i Lycksele, där har jag aldrig varit:) Rosor är så vackra men inget för min trädgård. Speciellt inte de som skjuter rotskott:( Vår "Finlands vita" frös ner i vinter och vi kapade ner den helt och nu ser vi hur ENORMT med rotskott den sätter så den ska bort. Poppius har ännu så länge "skött sig" så den kan få vara kvar. Tänk vad olika vi tycker, du gillar det och jag avskyr det:)) Ha det gott/Monne

Bettina Bäck sa...

Roligt med en kulturbotanisk trädgård. Konstaterar än en gång, jag måste ha smörbollar i min trädgård. Så är det bara.
Och vilka är de samiska färgerna? De man ser på dräkterna?

Daniel sa...

Finlands vita ros kan man ju nästan inte få för mycket av. :-) Fast å andra sidan är det så magert och eländigt hos mig att jag gläder mig åt allt som vill växa. Än så länge. :-)

Smörbollar är jättefina. Fast de frösår sig mycket. Jag plockar bort så måmnga fröställningar jag ser när de blommat över.

Färgerna i den samiska flaggan är rött, blått, gul och grön. Man ser dem också på samiska dräkter och på samiskt hantverk.