lördag 16 juni 2012

Köttfärg och sammetslyster

För nästan en månad sedan skrev jag om den förra gången, men då visste jag inte vilken färg den skulle få. Nu har den den visat att den varken är lila eller orange, utan köttfärgad.

050 korr Epiphyllum Daniel Grankvist

Jag vet inte om jag skulle kalla färgen vacker, men intressant var den i alla fall. En annan intressant sak var att den aldrig riktigt slog ut. Den behöll sin knoppform länge, länge och vissnade sedan utan att öppna sig och vissnade sedan. Eller så hann jag aldrig se den när den var utslagen. Nästa år kanske.

061 korr Hoya ischnopus Daniel Grankvist

Samtidigt med den köttfärgade blommade en betydligt elegantare blomma. Hoya ischnopus blommar med klasar av sammetsstjärnor i sämskskinnsgult. De är otroligt vackra. Den är lätt att sköta och tål att torka ut då och då, även om den naturligtvis mår bättre av att slippa. Min planta slingrar fritt i fönstret, men har inte blivit våldsamt stor. Den här porslinsblomman har inget svenskt namn vad jag vet, men trevlig är den.

3 kommentarer:

Landbohaven sa...

Kom lige forbi.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.

Dennis sa...

Kanske en ny modefärg?

Snart har vart och vartannat vardagsrum just vackert köttfärgade fondväggar.

I kombination med benvitt?

Daniel sa...

Den måste nog heta något annat för att sälja... Viande kanske, eller fransyska. Tartar skulle den också kunna heta.