onsdag 17 oktober 2012

Berberis thunbergii 'Kobold'

Det här är ett litet experiment. Infattningshäckar är vackra och jag skulle gärna ha en fin inramning till en del rabatter. Tyvärr är buxbom, som känns som det självklara valet till infattning, inte tillräckligt härdigt här uppe kring Umeå. Därför köpte jag i fjol en liten berberisplanta, Berberis thunbergii 'Kobold', som jag tänkte testa med.

006 Berberis thunbergii 'Kobold' Daniel Grankvist

Den blir bara några decimeter hög och växer kompakt, tätt och rundat. Det borde gå att formklippa den till en liten, låg infattningshäck. Jag tänker att jag ska försöka ta sticklingar på den under nästa sommar och se vad som händer.

008 Berberis thunbergii 'Kobold' Daniel Grankvist

Det kommer att ta några år innan det blir en hel häck, men jag har inte bråttom. Dessutom är det kul att bara testa om det går. Blir det inte bra är busken fin att ha som en är också med små vackert gröna blad under hela säsongen och lysande röda bär på hösten. Just i morse när jag tog bilderna var det väldigt blött ute och bladen och bären blänkte av allt vatten. Vackert det med.

I sommar såg jag en annan låg infattningshäck, som var gjord av Spirea ‘Little Princess’. Den är troligtvis både lättare att föröka och har snabbare tillväxt. Det är ett infattningshäcktips som jag vet fungerar. Väldigt snyggt var det också.

9 kommentarer:

Berit sa...

Så fin den var...hmm var ska jag ha den då:)Jag har Diphylleia två sorter till och med både Diphylleia cymosa och Diphylleia sinensis och bägge funkar bra hos mig i zon 5.
Ha en underbar dag!!

Daniel sa...

'Kobold' är så liten att den knappt tar någon plats. :-)
Så fort jag hittar en bra placering blir det Diphylleia för hela slanten. De är fina!

Ninja sa...

Vackra men stickiga..

Daniel sa...

Sant, de är stickiga, men det finns värre. :-)

Fröpåsen sa...

Va roligt o spännande att testa växter för nya ändamål! De säger ju att en kris är detsamma som utveckling - med tanke på buxbomsproblemen. Spireahäck måste jag bara testa, det låter som det kan bli kul. Lycka till med försöket!

Hans sa...

Så fin din Berberis är, här i vår trädgård har klimatet tagit livet av de plantor av Berberis och Buxbom vi testat.
Kan man formklippa gran?
Ha det fint.

Daniel sa...

Visst kan man formklippa vanlig gran. En gammal välskött granhäck är bland det vackraste man kan se tycker jag. Tyvärr ser man dem inte så ofta längre.

Det är synd att jag inte har bild på spireahäcken. Den var väldigt fin och prydlig.

Johanna sa...

Spireahäck tror jag kan vara riktigt snyggt. Tittar man på de 'Little Princess' som står nästan överallt i rondeller och kommunala planteringar (i alla fall här)så har de ju så grymt snygg färg nu.

Varför inte göra bådde en Berberis- och en Spireahäck? De får säkert plats båda två :) Eller ha en Spireahäck tills Berberisen vuxit till sig.

Daniel sa...

Jag kan göra plats för båda. Och gärna fler små häckar till. Det är så vackert. :-)