måndag 27 maj 2013

Månadens favoritväxt: Ribes aureum

Äntligen kom våren och försommaren! För två veckor sedan hade björkarna knappt öppnat sig och nu blommar häggen för fullt. Det är galet. Varje år går det galet fort. Häggmisplarna är också i full blom. På väg till jobbet passerar jag en skolgård och bland alla häggmisplar står en enda ensam gullrips, Ribes aureum. Den har just börjat slå ut.

Ribes aureum, gullrips, Daniel Grankvist

Gullrips verkar inte vara så vanlig, men den är både härdig och vacker. Bladen är blanka och vackert gröna och den har ett glest och luftigt växtsätt trots att den blir förhållandevis hög. Busken på skolgården är lite drygt två meter hög. Den blommar rikligt med gula blommor i klasar. Blommorna doftar gott, litegrand som kryddnejlika.

Ribes aureum, gullrips, Daniel Grankvist 2

Särskilt svårodlad verkar den inte heller vara. Den står där på den torra skolgården och bara växer och blommar trots att barnen sliter på växterna rätt hårt. Ett bra köp med andra ord. Och den får vacker höstfärg.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Hej Daniel!
Vad roligt att du skriver om gullripsen. Jag har själv uppmärksammat den iår. Det står ett par buskar på jobbet och jag tycker att de är jättefina.
Men på jobbet uppstod diskussionen "gullrips eller doftrips". Efter vad jag förstår ska det vara två olika arter men när jag googlar verkar många kalla sina buskar för båda namnen samtidigt. Jag får ingen räta på det hela, enligt SKUD har de olika vetenskapliga namn. Vet du hur man kan se skillnad på en gullrips och en doftrips?

Daniel sa...

Jag har heller ingen aning och jag hittar ingen beskrivning av skillnaderna. Villosum betyder luden, så det borde ha något med ludenhet att göra. :-)

Den är hursomhelst väldigt fin!

Matte med husbil och hund -the RYM-lings sa...

Hej Daniel :)
Besökte ett plantbyte här på Kimitoön i sydvästra Finland i måndags och fick tag på en gullrips...Måste ju googla runt lite och " hittade dig " :) på köpet...

Efter en hel härlig dag på knä med planterandet av perennerna blir det intressant att koppla av här i din trädgård...

Hälsar Marianne
nannetapper-torpargumman.blogspot.fi