söndag 12 maj 2013

Hur doftar en våriris?

Vi har varit ute i stugan i helgen. Vi har vårstädat en hel del, men också delat perenner och krukat in för framtida behov. Det är synd bara att man knappt kommer ihåg vad som finns i rabatterna. Då hade jag nog flyttat om ännu mer för det behövs mer ordning. I höstas planterade vi en hel del lökar och knölar och nu har de börjat komma fram. De flesta av krokusarna har vi redan missat, men det kommer så mycket annat at det inte gör så mycket.

034 Iris 'J S Dijt' Daniel Grankvist

I en slänt satte vi våririsen Iris 'J S Dijt' i en stor rugge lammöron. Jag såg dem knappt idag när jag stod på knä och rensade bort döda fjolårsblad. Men jag kände en doft. Det doftade svagt av viol och så såg jag en iris och sedan resten. De hade precis slagit ut i solen.

041 Iris 'J S Dijt' Daniel Grankvist

Våriris i mitten av maj känns lite sent, men våren har inte varit så jättevarm och stugan ligger inte i ett toppenläge, men den sena blomningen står jag gärna ut med. Och så doften förstås!

6 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Det var en vacker Våriris.
Trevligt då den även doftar gott.
Ha det bäst!

Alen Trädgård sa...

Vet faktiskt inte hur den doftar fast jag har den själv;) Men den är väldigt söt:) Ha det gott/Monne

Camilla, Galen i grönt sa...

En till med krasst minne. ;D
Själv har jag gjort flera "nya" upptäckter.

Ska försöka lägga den där våririsen på minnet och skriva upp den på önskelistan. Supersöt!

Daniel sa...

Jag glömmer bort från år till år vad som finns exakt var. Jag skulle behöva rita kartor över rabatterna. :-)

Jag hoppas att den vill komma tillbaka även nästa år.

Anna-Maria sa...

Vilken snygg färg! Man får vara nöjd med allt som blommar!

Fröpåsen sa...

Jag vet vilken doft du menar, en frisk violaktig doft som man knappt får nog av!
Även andra trädgårdsirisar doftar liknande. Nu längtar jag efter att mina ska slå ut!