söndag 24 februari 2013

Månadens favoritväxt: Äkta makar

Jag har gått och väntat rätt länge nu på att Hippeastrum striatum, äkta makar, ska slå ut och nu har det äntligen hänt. I år är det hela 5 stänglar i krukan, men bara en har slagit ut ännu. De andra låter vänta på sig, men det gör inget. En lång och utdragen blomning är ju inte fel.

018 Hippeastrum striatum, äkta makar Daniel Grankvist

Det här är en favoritväxt som troget blommar varje år och bara blir finare och finare med tiden. Bladverket är nättare än på storblommiga amaryllishybrider och bladen mer följsamma och bryts inte lika lätt. Och färgen lyser upp ordentligt i fönstret. En bild från förra året och några odlingsråd finns här.

5 kommentarer:

Fröpåsen sa...

Verkligen läckra, dina amaryllisar.
Ha en fin kväll.

Anonym sa...

Det är bara synd att bladen blir lite gula.

Daniel sa...

Jo, det är synd, men de är ganska lätta att plocka bort. :-)

Anonym sa...

Verkligen en fin planta på Äkta makar! Har du möjligen en lök övers? Byter gärna mot något annat.
Gå gärna in på min blogg isasblomsteroas.blogspot.fi och kolla läget. :)
Glad påsk :)

Daniel sa...

Jo, jag har några smålökar jag kan byta med. Fast än är det lite för kallt här uppe hos mig. Vad har du för kul att bya med som inte tar för stor plats på fönsterkarmen? :-)