onsdag 27 februari 2013

Kalas med tyskt porslin

Ibland är det gott med tårta. Då kan det också hända att ens föräldrar kommer förbi. Då kan jag rekommendera att handla tårta från Finas hembageri. Det är gammaldags gott. Jamaicatårta innehåller sockerkaka, pistagekräm och banangrädde och är dekorerad med marsipan, grädde, biskvier och mandariner. Det var jättegott!

001 Födelsedagstårta, Kaffegods KPM Krister Germany, Daniel Grankvist

Anders kokade kaffe och klarande det med äggvita. Det var lite pyssligt, men kul att göra. En äggvita skulle blandas med en dl kallt vatten och kaffepulvret. Därefter hälldes det heta vattnet på och det fick koka sakta i tre minuter. Efter att det vilat en stund och kaffet sjunkit silade han av det och häpp var kaffet så klart som jag aldrig sett kaffe förut.

006 Kaffepanna KPM Krister Germany, Daniel Grankvist 

Porslinet för dagen kommer från Tyskland. Det är märkt KPM Krister Germany, men är i övrigt lika anonymt som mycket annat porslin. Det är trevligt att duka med ändå.

031 Födelsedagsblommor Daniel Grankvist

De närmast sörjande gav mig blommor. 40-årsdagen är fortfarande lika behagligt lugn som det var tänkt.

11 kommentarer:

Sofia sa...

Härligt! Grattis på födelsedagen :)

Daniel sa...

Tack! Det känns nästan som vilken födelsedag som helst. :-)

Fröpåsen sa...

Grattis!
SÅ vacker tårta!
Ett av mina favorityrken är konditor (jag är en wanna be alltså, har aldrig provat), men min farmor va bagardotter och gjorde alltid väldigt fina tårtor!

Hans sa...

Grattis på födelsedagen, den ser ut att ha passerat på ett trevligt sätt.

Alen Trädgård sa...

Grattis i efterskott! Tårtan ser väldigt god ut:) Ha det gott/Monne

Daniel sa...

Tårtan var verkligen god. Och det bästa är att det finns kvar av den. Mums! :-)

Anonym sa...

GRATTIS! BLBLBL!

Unknown sa...

Stort och hjärtligt GRATTIS i efterskott!

Mikael Söderholm sa...

Den där tårtan lät riktigt, riktigt god...Grattis så här i efterskott!

Anna sa...

Grattis i efterskott! Tårtan såg god ut och blommorna helt underbar! Hoppas sin födelsedag blev precis som du önskat!

Anonym sa...

Grattis lillebror på 40 årsdagen i efterskott.Jag har kommit från sjukhuset men nu ligger en annan anhörig där.