måndag 3 september 2012

Dagens dukning med Bellis och bortglömd fänkål

Igår blev det att laga mat på godsaker från grönsakslandet ute i stugan. När jag kollade i lådan vi tog hem grönsakerna i hittade jag fänkålen. Hur jag nu kunde glömma att fota och visa den?

047 korr Fänkål Zeta Fino Daniel Grankvist

Den var jättestor och borde egentligen ha skördats för ett tag sedan, men vi har inte varit ute i stugan mycket alls på sistone. På bilden syns den största fänkålen, som var större än min hand. Den mindre gjordes det gryta med purjo och fisk av. Av de dilliga bladen klippte vi kryddgrönt och dekorerade med.

057 Fisk med fänkål och purjo Daniel Grankvist

Det var längesedan vi åt på Bellis, så Bellis fick det bli. Eva Bladh ritade den fantastiska dekoren för Karlskrona porslinsfabrik. Det är så sällan man behöver en massa grytor och karotter, så igår passade vi på att använda både traktörpanna och kastrull.

054 korr Bellis Eva Bladh Karlskrona Daniel Grankvist

Och smörbyttan! Den törs man knappt använda eftersom locket är så svårt att hålla i och känns som att det kommer att gå sönder bara man tar i det. Opraktisk så det räcker och blir över, men snygg är den.

059 Bellis Eva Bladh Karlskrona Daniel Grankvist

Till och med salladen kan bo i en Bellis-skål. För varje behov verkar det finnas en servisdel med Bellisdekor.

053 korr Bellis Eva Bladh Karlskrona Daniel Grankvist

Glasen är egentligen grogglas, men passade rätt bra eftersom de har fiskdekor. Vi fick citronvatten i våra. Här och här kan man kolla på fler inlägg med glasen.

Nu har jag egentligen börjat sluta köpa på mig fler Bellisdelar, de fyller över en halv Billy-vitrin, men om det dyker upp tekoppar kommer jag att slå till. För vad är det för mening att ha en tekanna om man inte har koppar till?

10 kommentarer:

Anna sa...

Åh vad avundskuk jag blir! Jag önskar att jag också kunde duka med Bellis. Så otroligt fin dekor! Fänkål till fisk är bland det bästa som finns. Vad roligt med egenodlad. Är den krävande eller kan man sätta i ett litet trädgårdsland?
Salladsbesticken är ruskigt snygga också. Vet du något om dem?

Daniel sa...

Bellis är den första dekor jag började samla på och den är fortfarande en storfavorit.

Fänkål kan du definitivt ha i ett litet grönsaksland. Däremot är det bra att förodla plantorna inne och sätta ut dem när frostrisken är över.

Jag vet inget om salladsbesticken förutom att de är danska. Jag köpte dem för 15 år sedan för 10 kr i Bengtsfors. Jag håller med dig om att de är snygga. :-)

Fröpåsen sa...

Så fint med Bellis! Och kul med fänkålsrapport! Jag tog nyss in en lite stackare från mitt land, din va mycke finare :-) Svårt att hinna ta dem innan de börjar blomma! Ikväll det blir kokt fänkål med smör o salt.

Daniel sa...

De jag tog hem hade inte långt kvar till blom, det märktes. Det var tur att jag hann med att att skörda.

Fänkål med smör och salt är verkligen inte alls fel. Det får det bli imorgon.

Anonym sa...

Hej Daniel!
Visst är det härligt med egenodlad fänkål?
Allt gott
Annika

RETROknoppen sa...

Snygg dukning -fantastisk snygg servis! Ja, vilken känsla att vara middagsgäst hos er, kan jag förstå:)

Anjas Hill sa...

Ojoj, dessa passionerade samlare av porslin och kanske textilier också;)? Bellisservisen är riktigt läcker så att jag förstår din passion för den!
Fänkål odlar jag inte själv men den köps i affären och tillagas relativt ofta med fisk hemma hos mig.

/Anja

Daniel sa...

Textilier skulle jag vilja börja samla, men det har bara inte blivit av. Jag byter gardiner för sällan. :-)

Bettina Bäck sa...

Njutning! Trädgård och porslin, kan det finnas en bättre kombo? Nope. Samlar på UE och äter på Pigg varje vardag :-)

Daniel sa...

Pigg är toppenfin!