måndag 20 juni 2011

Krukplanteringar

Några krukor framför entrén är ju trevligt, men på Great Dixter går man ett steg längre…
018
De har stora krukplanteringar på flera ställen och de förnyas ungefär varannan vecka. Perenner, krukväxter, anueller och exotiska växter blandas som till synes huller om buller. Det finns alltid tillräckligt med fina växter och en och annan vissnande planta märks inte så mycket.
014
I plantskolan finns alltig nya växter färdiga att sätta ut. Plantskolan är inte stor, men den är fylld med spännande växter. Det mesta är till försäljning, men plantskolan förser också trädgården med växter.
019
Nu i veckan ska Emma och jag vara där hela veckan. Idag har vi krukat in klematisplantor hela dagen. De köper in småplantor från en brittisk odlare och odlar dem vidare till salufärdiga plantor. De har inte tillräckligt med plats för att ha moderplantor till alla klematis.
024

2 kommentarer:

Jonas sa...

Vad intressant att höra! Fortsätt skriva mer! Vill höra mer, kan du inte ta bilder när ni jobbar?
kram

Daniel sa...

Jag ska se vad jag kan göra. Nät vi jobbar tänker jag inte på att ta kort, men jag kan försöka.