onsdag 27 mars 2013

Köksträdgårdsutställningsplanering

Det är lite svårt att tro att det någonsin ska bli vår och sommar när man ser sig omkring utomhus just nu. Ändå är planerna inför sommaren i full gång. Igår var jag och hälsade på i Olofsfors och pratade om en utställning som är tänkt att bli av under sommaren.

023 Olofsfors herrgård Daniel Grankvist

I fjol höll jag som mest på med mitt examensarbete om köksträdgården vid Olofsfors bruk. Nu i sommar är det tänkt att det ska bli en fortsättning på examensarbetet i form av en utställning om köksträdgården. Hur den ska se ut och vad den ska innehålla pratade vi lite om idag.

017 det högra rummet i jordkällaren Daniel Grankvist 

Just  nu känns det otroligt, men här inne är det tänkt att utställningen ska visas. Det här är det ena av två rum i den gigantiska jordkällaren som hör till herrgården. Här inne förvarades det mesta av grönsaker och rotfrukter som herrskapet i herrgården behövde under året.

Innan det kan bli utställning här måste det snyggas till ordentligt. Det ska kanske sägas att det finns en alternativ lokal också om det visar sig att det inte går att använda jordkällaren. Fast det vore kul att vara här eftersom den, förutom att vara starkt förknippad med köksträdgården, också är en byggnad som annars aldrig visas för allmänheten.

013 Cornus sp. Olofsfors bruk Daniel Grankvist

Under Brukets Dag den 6-7 juli i år är det tänkt att jag ska finnas på plats och visa utställningen. Jag ska också göra några trädgårdsguidningar under den helgen. Då blir det inte bara kökstärdgården som visas utan även herrgårdsparken och ett par områden som arbetarna disponerade som odlingslotter.

I herrgårdsparken finns det en del gamla växter kvar, bland annat kornellerna i bilden ovanför och…

011 Daphne mezereum f. alba, vit tibast Olofsfors bruk Daniel Grankvist

… den här vita tibasten som än så länge bara står i knopp. Men snart snart är våren här och i mitten av maj står den i blom.

Tidigare har jag skrivit lite om Olofsfors här.

6 kommentarer:

Camilla, Galen i grönt sa...

Vilket spännande projekt! Ska genast skriva upp datumen i kalendern, så kanske vi kikar förbi. Hur går det med det "egna" trädgårdsprojektet?

Daniel sa...

Det finns flera stycken på gång, men jag skyndar långsamt. Än är ju marken frusen. :-)

Helens trädgård sa...

Låter som ett jättespännande och roligt projekt. Förstår att det även medför mycket jobb innan den stora dagen men det är garanterat värt allt svett :=)

Nu önskar jag dig en solig och Glad Påsk!

Mikael Söderholm sa...

Spännande! Dessutom var vit tibast en nyhet för mej. Ha en trevlig helg!

Daniel sa...

Det ska bli jättekul att göra utställningen. Jag har aldrig gjort en utställning såhär på allvar förut, men jag kommer att ha bra hjälp.

Tibasten måste har funnits där åtminstone sedan 1950-talet och troligtvis mycket tidigare. Herrgårdsparken hade nog sin storhetstid under de allra första årtiondena på 1900-talet.

Daniel sa...

Jo, den vita tibasten var ny för mig med. Jag trodde knappt mina ögon när jag blev visad till den förra våren. Tänk att den är kvar efter alla år.