onsdag 2 januari 2013

Nya året börjar bra

Knappt har det nya året börjat förrän det börjar hända saker i krukorna. Amaryllisen ‘Alfresco’ blommade visserligen redan på nyårsafton, men öppnade sig inte helt förrän igår.

017 Hippeastrum 'Alfresco' Daniel Grankvist

‘Alfresco’ är ny för mig i år, även om jag sett den i butikerna. Den doftar dessutom. Det är inte en stark doft, men den finns där och det doftar kryddigt på något sätt. Grönt och kryddigt. Det ska bli kul att se om den orkar fortsätta att växa och blomma.

030 Hippeastrum 'Exotica' Daniel Grankvist

En överraskning fanns i det här torra fnaset. Inte bara en blomknopp, utan två!. Den syns om man kikar noga. Den här amaryllisen har hängt med i flera år och den växer och blommar snällt varje år. Det är inte alldeles själklart att amaryllis vill fortsätta växa och blomma igen. Vissa sorter bara tynar och dör hur man än pysslar med dem och vissa sorter är hur lättskötta som helst. Vad det beror på är svårt att säga, men jag får för mig att det ibland beror på virussjukdomar som plantan bär på redan när man köper löken. Den här heter ‘Exotica’ och hör alltså till de lättskötta. Det är nu i januari och framåt som den riktiga och egentliga amaryllistiden börjar.

027 Hibiscus rosa enkel Daniel Grankvist

Den verkliga överraskningen var den här hibiskusen. Jag har visserligen sett knoppen växa och bli större, men det är ju fortfarande ganska mörkt ute och hibiskusar kräver i regel en hel del ljus för att orka blomma, så jag trodde inte att den skulle klara av att slå ut. Kanske firar den att ljuset faktiskt är på väg tillbaka. Det märks en lite skillnad redan inbillar jag mig.

God fortsättning på det nya året!

2 kommentarer:

Fröpåsen sa...

Underbart med amaryllisknopparna, hjärtat slår liksom ett extra slag :-)och verkligen häftigt med hibiskusen. Jag är på Mallis just nu och här blommar hibiskus nu. Tänkte jag skulle ta lite foton på dem också. Ha det fint!

Kaylovesvintage sa...

love your poster( prints ) on the wall