söndag 15 juli 2012

Gamla, nya och blivande impulsköp

Ibland är det svårt att planera. Helt plötsligt står man framför en växt man egentligen inte tänkt, men billigt är det och helt plötsligt har man betalat. Eller så är det något annat som fångar intresset, ett namn till exempel, men resultatet är detsamma; ännu en kasse med en växt man inte riktigt vet var den ska få plats.

021 Rosa moyesii Nevada Daniel Grankvist

Några sådana impulsköp har blivit väldigt lyckade. Rosa moyesii ‘Nevada’ är en sådan lyckträff. Den köptes rätt sent en höst för några år sedan. Nästan inga pengar alls kostade den och bladverket sprakade av höstfärger. Jag slog till. Den fick bo vid husknuten ute i stugan. Varje år blir den större och större och blommar rikare och rikare med charmigt slarviga stora blommor som är vita med en rosa ton. Den blommar ordentligt en gång i juli och kommer med enstaka blommor även senare. Jag har en idé om att låta en småblommig klematis, som tar över blomningen när den slutar, växa i den. Jag har planterat Clematis viticella 'Purpurea Plena Elegans' precis bredvid och i år har den börjat slingra sig upp igenom rosen. Det ska bli spännande att se hur det blir.

030 korr Geranium 'Summer Skies' Daniel Grankvist

Geranium ‘Summer Skies’ var inget reafynd, men ett fynd ändå. En dubbel näva lät spännande och den fick följa med hem från trädgårdsmässan här i Umeå för flera år sedan. Himmelsblå är den inte som jag tänkte, men den får ett moln av blommor i mitten av juli. Varje blomma är bara ett par centimeter i diameter, men det kommer å andra sidan hundratals på en planta. Moderplantan har jag delat flera gånger och nu har jag en hel sky av dem. Blommorna är sterila verkar det som och därför blommar den rätt länge. Tyvärr blir blommorna fula och faller inte av när de vissnat, men det löser man lätt med en sax.

023 Rosa 'Graham Thomas' Daniel Grankvist

Det senaste impulsköpet är inte ens planterat än. Austinrosen ‘Graham Thomas’ köpte jag häromdagen på Ekmans handelsträdgård i Umeå. Det var den varma gula färgen jag föll för, väl medveten om att det verkligen är en chansning att få den att klara sig. Jag håller tummarna och tänker att om ‘Wenlock’ överlevt och till och med klarat en flytt, så finns det nog en chans. Men den kommer aldrig att bli en stor buske som i England.

014 Morden Blush Daniel Grankvist

Den kanadensiska rosen ‘Morden Blush’ har jag inte impulsköpt än, men dyker den bara upp så slår jag till. Men det är ju frågan om förstås om det kan räknas som impulsköp när det finns ett visst mått av planering… Exemplaret på bilden är fotat i en privatträdgård strax utanför Nordmaling. Den var helt full med knoppar som precis var på väg att slå ut. Tät och fin var den och väldigt, väldigt vacker.

Inga kommentarer: