söndag 23 oktober 2011

Fantastiska benved

010
Helt vanlig benved Euonymus europaeus kan få vem som helst att baxna så här på hösten. Man ser den sällan norröver. Det kanske beror på dålig härdighet, men jag ska minsann prova. Alltid lär man sig något. Jag fick några rotskott i våras och de står på tillväxt ute i stugan och kanske borde jag även köpa en av de e-plantor som finns. De är lite bättre både i fråga om härdighet och växtsätt  får man förmoda. Den är fantastisk på hösten, men ganska anonym resten av året. Det gör verkligen inget alls. Andra tider på året finns det så mycket annat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint .

Lars Forslin sa...

Vanlig benved ska vara härdig till och med zon 5.
Trevlig blogg!

Daniel sa...

Den planta jag har kommer från utanför Mariestad. Det toppfryser hårt varje år och klarar sig dåligt här i uppe. Proveniensen verkar spela rätt stor roll. Fast jag har inte gett upp hoppet. :-)

Lars Forslin sa...

Du får se till att placera den soligt och på tämligen torr och näringsfattig jord, vilket brukar sammanfalla. Då mognar den ju av tidigare och klarar vintern bättre. Hur fungerar körsbärsbenved hos dig? Den brukar ju avmogna mycket tidigt.