torsdag 21 juni 2012

Hibiskuspremiär

Äntligen! Igår slog den ut. Än så länge bara en enda blomma, men fler är på väg. Färgen är sidenskimrande rosa och blomman blir nästan 15 cm i diameter. Blommar gör den konstant, bara den får vatten och näring och tillräckligt med ljus. Här hos mig står den i ett österfönster. Det skulle vara kul att ha ett sortnamn på den.

013 korr Hibiscus Daniel Grankvist

Den här hibiskusen är den blomvilligaste jag har. Moderplantan har jag inte kvar eftersom en blev för stor och fick inte plats längre, men jag tog sticklingar av den innan den gavs bort.

Det har funnits en hel del hibiskusar här hemma, men nu när vi flyttat till en visserligen större lägenhet, men med sämre blomfönster har jag gett bort de flesta. Det är bara de minst ljuskrävande som funkar här och denna är en av dem. En annan är Hibiscus schizopetalus.

1 kommentar:

Berit sa...

så vacker.
Ha en underbar dag!!