onsdag 27 juni 2012

Dagens dukning med Picknick och Spisa Ribb

Ibland köper jag saker för att de är fina (och billiga), men vet egentligen inte vad jag ska använda dem till.  Med de här små krustadformarna, som hör till Marianne Westmans servis Picknick, var det just så. Vi har nästan inga andra Picknick-delar förutom någon skål, men de var billiga, så jag slog till. De är fina att se på, men vad ska man ha dem till? De har sått i stort sett oanvända.

014 korr Picknick Marianne Westman Rörstrand Daniel Grankvist

Fram till ikväll vill säga. Att ställa en muffin i varje känns kanske lite krystat, men man får ju i alla fall användning för dem.

015 korr Picknick Marianne Westman Rörstrand Spisa Ribb Stig Lindberg Gustavsberg Daniel Grankvist

De funkade rätt bra tillsammans med Stig Lindbergs Spisa Ribb. Det är synd bara att Pickninck är ömtåligt och lätt krackelerar. Man får tänka sig för så det inte blir fett- och färgfläckar i godset.

Muffinsreceptet kom från Sju sorters kakor. Muffins med frukt heter de. I smeten lägger man syltade apelsinskal och russin.

Muffins med frukt ca 12 stora muffins

125 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 msk finhackade syltade apelsinskal
1 dl russin
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl grädde eller mjölk

Rör smör och socker pösigt. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
Blanda vaniljsocker, frukt, mjöl och bakpulver
Rör ner det i äggsmeten omväxlande med vätskan.
Fyll formarna med hjälp av två skedar.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175 graders värme i ca 25 min.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid lika trevligt att läsa dina inlägg. Och även njuta av alla vackra dukningar. Ha en skön sommar.

Daniel sa...

Tack!! Det är kul att få beröm! :-)

Ha en skön sommar du med!

Kerstin sa...

Man skulle kunna ha krustadformarna som små skålar på eller bredvid tallriken med någon röra. Eller för det smälta smöret att doppa sockerärtorna i!

UllaH sa...

Underbara formar, rädisor eller hur? Köpte just Marianne Westmans Mon Ami, teservis. Den tillverkas igen och jag är glad för det. De bäst formade tekoppar jag vet. Det är himla kul att läsa om dina vackra saker.

Daniel sa...

Ja, det är det nog. Rädisor eller rödbetor.
Mon Ami står på önskelistan. Det gör också Blå Eld. Den har jag önskat mig i 40-årspresent. :-)

Lybtar sa...

Har också funderat på vad man skall ha dessa krustadformar till. Visst är de fina men inte så användbara.
Håller tummarna för att du snart äger lite blå eld. Vi har både vita/röda/grå och blå Blå eld och de är så jäkla läckra.