lördag 15 augusti 2015

Skedarosen

Att utvärdera en ros efter bara en en och en halv säsong ska jag inte ge mig in på, men det ser verkligen lovande ut för Skedarosen. Den ingår i varumärket Grönt Kulturarv som är ett resultat av POM:s (Programmet för odlad mångfald) insamlingar för att bevara den genetiska mångfalden hos odlade växter. Skedarosen har samlats in på flera platser i södra Sverige, bland annat i Skeda i Linköpings kommun, varifrån den fått sitt namn. I år har den visat sig från sin allra bästa sida här hos mig i zon 5. 


Blommorna är mörkt violetta och har sammetslyster. Färgen bleknar lite och förändras när blomman åldras, men alla stadier är vackra. Bladverket är friskt grönt och växtsättet är aningen vekt här hos mig, men plantan är ung. Den blir kanske stadigare med tiden. 


I år har den både vuxit till ordentligt och blommat rikt och länge. Den har blommat så mycket att det till och med räckt att göra buketter av den. I buketten finns också en till växt märkt med Grönt Kulturarv, höstfloxen 'Alma Jansson'. Förutom den hade jag pärleternell och röllekan 'Walther Funcke'. Mer om Skedarosen kan du läsa om här.


12 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Verkligen en vacker ros! Roligt att kunna vara med om att se till att en så pass gammal ros inte dör ut, spännande historia :) Jag är inte så bra på att ta hand om rosor, de vill inte riktigt trivas här, bättre att se dem hos andra :) Ha det gott/Monne

Viola_T sa...

En väldigt fin bukett blev det med Skedarosen som bas. Väldigt vacker!

Johanna B sa...

Fin ros, synd att den inte fick heta Getterön ;) det är ju här i Varberg (en av de andra "fyndplatserna"). Men allra finast i detta inlägget är ju din bukett!! Supersnygg!! du kanske skulle satsa på floristyrket? Vintertid i alla fall när trädgårdarna vilar :)

Daniel sa...

Tack Johanna! :) Faktum är att jag går lite i floristtankar. Det vore kul att jobba med snittblommor också. Det finns en del planer, men allt går lite trögt just nu. Vi får se vad som händer...

Getterörosen är ett fint namn det med! :)

Picnic Benches sa...

What a wonderful rose! It's really beautiful to take care of roses. Thanks for sharing!

Martas rike sa...

Vilken intressant och trevlig blog. Synd att du verkar ha slutat.....(?)

India Business sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
India Business sa...

great article Click here to visit thanks

lic portal sa...

nice post thanks for update

Dreams Explanation sa...

nice post thanks for update

Dreams Explanation sa...

nice post thanks for update

Johnny sa...

Kul att läsa om "Skedarosen" hoppas jag hittar den till salu någonstans i sommar