onsdag 20 juni 2012

Balkongblommor

Förra veckan planterades det på balkongen och nu har det börjat växa till sig. Förra året var temat skirt och ängslikt, men i år blev det mer robust och färgstarkt.

052 korr Begonia tuberosa Bacopa Daniel Grankvist

Det är skuggigt på balkongen mest hela dagen, så de mest ljuskrävande sommarblommorna fungerar inte. Jag har haft svårt för begonior, men i år var det dags att testa. Än så länge gillar jag det. Det fick bli karamellrosa knölbegonia med mörka blad och märkligt violett Bacopa.

053 korr Begonia tuberosa Bacopa Daniel Grankvist

Färgkombinationen är rätt läskig, men jag gillar att det skär sig och att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka. Det är inte snällt mot ögat.

058 korr Begonia tuberosa Bacopa Daniel Grankvist

Däremot tror jag att jag ska leta upp en tredje växt som komplement. Kanske ett lågt gräs för att mjuka upp det hela något. Enbart begonia och bacopa känns lite platt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver silverek eller helichrysum där....för att få in ljuset, speciellt om det är skuggigt jämt! Vi flitig lisa lyser också bra i mörka hörn.
/Mimmi

Daniel sa...

Du har helt rätt! Jag satte i två silverek i varje låda på midsommarafton och de gjorde stor skillnad. Det ljus de tillförde behövdes verkligen. Nu ska de bara växa till sig lite.