måndag 9 september 2013

Snittstart

Det är skoj att köpa snittblommor och på hösten tycker jag att det är särskilt kul. Färgerna är mustigare och det brukar finnas fröställningar och gräs som aldrig annars går att få tag på. Som fröställningar av Crocosmia till exempel. Det är de där bågarna med små “ärtor” på i buketten. Det svenska namnet på Crocosmia är montbretia, vilket är det gamla latinska namnet. Förvirrande. Vanligtvis odlas de ju för blommornas skull, men frökapslarna är minst lika fina.

014 Blomsterbukett Daniel Grankvist 

Höstens första köpta bukett kändes lite som buketter i gamla hårt kolorerade vykort man kan hitta på loppisar. Jag tror att det var nejlikorna som gjorde det. Det hade säkert blivit lika vykortslikt  med rosor.

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Gillar också att köpa snittblommor, det känns så underbart att förlänga sommaren med att ta in blommor och arrangera i olika vaser och skålar:) Blir nostalgisk när jag ser duken, precis en sådan hade/har min moster och jag kommer ihåg den från min barndoms somrar hos henne:) Ha det gott/Monne

Viola_T sa...

Vackert, vackert... Gillar.

Härligt att neljlikor finns att köpa igen. Har försökt odla montbretia/crocosmia men aldrig lyckats ;-( Så bra att man kan köpa dem på, som jag förmodar, välsorterade blomsterhandlar.

Daniel sa...

Jag hade tänkt att jag skulle prova på montbretia nästa år. Jag hittade en företag som sålde flera olika sorter här i Sverige. Det verkar spännande.

Duken är jättefin! Pärlgrått med rosa rosenknoppar. Kan det bli bättre? :-)