onsdag 4 september 2013

En liten, en gul, en grön, en ful

Här hemma i köket ligger några squashfrukter och väntar på att bli uppätna. De är strimmiga, klargröna, glänsande och små. Det är squashen ‘Little Gem’. Fröna fick jag av en kompis från Sydafrika, där den här typen av squash tydligen är väldigt vanlig. Jag hittade en kul artikel om pyttesquash här. Frukterna blir inte stora, ungefär lika stora som en cricketboll kunde jag läsa mig till någonstans på nätet. För den som inte vet är en cricketboll 7 cm i diameter. För mig som är särskilt ointresserad av sport sa det naturligtvis inget alls, men nu vet jag.

Squash 'Little Gem' Daniel Grankvist

Det här är en slingrande squash och rankorna blir flera meter långa. De har klätterorgan också, så har man möjlighet kan man låta dem klättra. Mina har slingrat på marken i grönsakslandet ute i stugan och det har fungerat det med, men jag hittar rankor överallt, bland purjolök och bland sockerärtor. Det är ganska charmigt. Hur goda de är återstår att se. Jag har bara använt dem till tomatsås än.  Det vekar vara lite oklart om den räknas som en sommarsquash, eller som en vintersquash, men jag gissar att man kan skörda den lite när man vill beroende på vad man ska ha den till. Om det går ska jag försöka spara frön till nästa år. Om det inte går säljer Runåbergs fröer en liknande sort.

002 Sommarsquash 'Yellow Crookneck' Daniel Grankvist

‘Yellow Crookneck’ lät så god på beskrivningen. Jag köpte frön och sådde. Jag satte två plantor ute i stugan och två plantor i ett stort tråg inne i stan. Plantorna blev jättefina och började blomma. Men det kom inga frukter. Det kom ännu fler blommor, men det kom inga frukter. Ute i stugan har jag gett upp hoppet. Där kommer frosten snart och plantan inne i stan har lidit mycket av torka och glömska, är full med mjöldagg och ser hängig ut, så den hade jag också gett upp hoppet om.  Men nu har den satt frukt! Jag såg det häromdagen när jag skulle panikvattna. En enda skördestor frukt. Den var helt gömd under alla slokande blad. I helgen ska den skördas och ätas upp. Jag hoppas att smaken lever upp till beskrivningen.

6 kommentarer:

Berit sa...

Så himla roliga varianter,de måste prövas.
Ha en underbar dag!!

Camilla, Galen i grönt sa...

Squash är så roliga att odla. Det händer mycket på kort tid, i alla fall med bladen. :-) Blev nyfiken på att spara frön. Hur gör du? Gröper ur och låter torka på något papper?
Tacksam för svar! Ha det.

Daniel sa...

Ifjol gjorde jag såhär med spagettipumpa: Jag sparade frukterna på plantan så länge det gick innan frosten kom, gröpte ur fröna, tvättade dem rena, torkade dem och hoppades på det bästa. Det funkade bra och fröna grodde bra i våras.

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Huvudsaken det blir något iaf. Det blir spännande att höra hur de smakar.
Ha det gott ;-)

Camilla, Galen i grönt sa...

Tack för tipset!
Googlade 40-50-talsträdgårdar och ramlade över ditt arbete om Olofsfors. Så nu har jag precis läst alla 46 sidor. Vilket spännande detektivarbete. Jag gillar. Massor.

Daniel sa...

Vad kul att du gillade examensarbetet! Det var roligt att jobba med det och väldigt kul att det faktiskt gick att hitta så mycket information ändå.

Och tänk om det skulle gå att göra en köksträdgård där igen. Platsen finns ju kvar och jorden och läget är lika bra som då. Det skulle vara jättekul!