måndag 16 september 2013

Reseda

Om jag bara skulle plantera en enda växt för doftens skull i trädgården skulle det nog bli reseda. Hela växten är diskret och oansenlig, rent av ful, men doften är det inte många växter som kan konkurrera med.

018 Reseda odorata 'Machet' Daniel Grankvist

Det är en kraftig, men ändå lätt doft. Den finns där när man går förbi och kommer mot en om vinden för den förbi. Det doftar som fruktkarameller. Vilken frukt kan jag inte säga, men det är ju svårt att säga med fruktkarameller också.

Jag direktsår den på våren som man gör med ringblommor. Ofta glömmer jag bort att gallra, men eftersom jag bara har dem för doftens skull brukar det inte göra så mycket. I år såddes de sent, men de hinner komma igång ändå. Däremot brukar reseda inte självså sig som ringblommor kan göra. Det är synd. Kanske borde jag prova att samla in fröna och spara. Det verkar finnas några olika namnsorter, men vad det är för skillnad mellan sorterna vet jag inte. Jag har bara testat sorten ‘Machet’.  Skriv upp den på inköpslistan redan nu. Du ångrar dig inte.

6 kommentarer:

Hans sa...

Reseda har jag aldrig testat, men får väl göra det nästa år för att få lite doft av fruktkarameller även här.

Ha det gott!

Alen Trädgård sa...

Har bestämt mig för att inte fröså något nästa säsong men insett att jag kanske måste så sommarblommor eftersom jag vill ha både luktärter, ringblommor o annat. Reseda blev jag ju sugen på nu:) Ha det gott/Monne

Daniel sa...

Testa reseda. Eftersom man direktsår dem blir det ju inte så mycket besvär heller. De är för bra för att vara utan. :-)

Gunilla sa...

Resedan har jag inte haft kanske det blir en ny sort nästa år. Och doftar den så är det ju ett plus.

Ha det gott

Mikael Söderholm sa...

Odlade den i början av "karriären" och kommer ihåg att jag tyckte den hade en oansenlig blomning men hade en svag men angenäm doft!

Matte med husbil och hund -the RYM-lings sa...

Hej igen...
Reseda har jag verkligen lyckats med i år...Försådde och har kunnat ge bort plantor..
Mormorsmor och mormor har odlat reseda och jag tog upp traditionen...
Nu börjar det vara dags att plocka in fröställningar o pelargoner, blåregn, spindelliljor o allt annat...
Ha det gott :)