tisdag 4 december 2012

Dagens dukning med risporslin

Igår kväll hade vi fikabesök.  Vi bjöd på glögg och scones, men i brist på glöggkoppar fick vi ta små moccakoppar av risporslin av Fridl Holzer-Kjellberg för Arabia.

014 risporslin Arabia Friedl Holzer-Kjellberg Daniel Grankvist

Några koppar hade vi sedan tidigare, men de flesta plus den stora skålen med scones i fick vi i present av två kompisar. Gissa om vi blev glada. Om man tittar noga ser man att en av kopparna inte har samma mönster som de andra två. Modellen är också lite annorlunda. Det verkar ha tillverkats koppar och fat flera olika mönster och modeller i flera olika storlekar. Det gör det hela nästan vara roligare. Det finns så många olika att samla på. Om man vill.

011 risporslin Arabia Friedl Holzer-Kjellberg Daniel Grankvist

Jag är svag för små skålar och fat och här finns det en hel uppsjö olika modeller och mönster att hitta. Hittills har vi dessa två och det räckte gott till mandel och russin. Fridl Holzer-Kjellberg började ta fram risporslinet i början av 1940-talet och tillverkningen upphörde 1974. Tyvärr har jag ingen aning om när de delar vi har är tillverkade.

026 risporslin Arabia Friedl Holzer-Kjellberg kaffepanna Kaj Franck Daniel Grankvist

Glöggen serverades ur en kaffepanna som Kaj Franck hittat på för Arabia. Vi brukar servera glögg ur den. Den är lagom stor och ganska julig med sin röda färg.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Vad fint!
Kannan är underbar!

Anonym sa...

Jag har en likadan kaffepanna :) Nu när jag mest "pressar" kaffe och inte kokar det vet jag hur jag ska använda den bättre. Tack!

/Petra