lördag 6 juli 2013

Köksträdgårdsutställning

I helgen är det Brukets dag vid Olofsfors bruk. Det ordnas visningar av stångjärnshammaren och kättingsmedjan och flera olika guidade turer. Det finns också konstutställningar, marknadsstånd, ansiktsmålning och barnsmide att sysselsätta sig själv och barnen med.

020 Köksträdgårdsutställningen vid Olofsfors bruk Daniel Grankvist

Förutom det finns det också en utställning om köksträdgården som funnits vid bruket. Den bygger på mitt examensarbete om densamma från Göteborgs Universitet. Utställningen finns kvar hela sommaren, men i helgen finns jag på plats och svarar på frågor och visar runt.

Exempel på köksväxter som funnits i köksträdgården Daniel Grankvist

Jag har bland annat tagit med mig gammal trädgårdslitteratur för att visa att det finns mycket värdefull kunskap även i äldre böcker. Särskilt för odling i Norrland.

Trädgårdslitteratur från då

Jag ska också guida i herrgårdsparken och i köksträdgården nu i helgen. Turerna avgår från Bruksinfo kl 13.00 och 15.00 både lördag och söndag.

Läs mer om brukets dag på www.olofsforsbruk.nu

Välkomna!

7 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Verkar vara en vacker plats:) Skulle varit spännande att få vara med och lyssna på dig och dina kunskaper:) Ha det gott/Monne

Pyssel & Papp sa...

Vad roligt att det blev en utställning av ditt arbete! Och vad spännande att guida och berätta om vad du kommit fram till. Hoppas ni får riktigt bra trädgårdsväder och en rolig helg.

Daniel sa...

Det har varit jättekul att göra utställning och det är väldigt skoj att guida! Det vill jag göra mer. :-)
Hittills har vädret varit toppen och det finns hopp om fint väder även idag.

Anna-Maria sa...

Åh synd att jag inte hann med ett besök!

Daniel sa...

Du hinner än. :-) Utställningen finns kvar hela sommaren och examensarbetet finns både i utställningen och på nätet:

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/32724

En guidad tur går säkert också att ordna. :-)

Unknown sa...

Det var mycket trevligt med den guidade turen. Elvaåringen tyckte att tiden hade gått så fort att hon bad mig titta efter vad klockan var, om du hade tagit miste när du talade om hur lång turen skulle vara. Det måste väl vara ett gott betyg om något! Även utställningen är fin.

Daniel sa...

:-) Vad kul att ni gillade turen!

Det är ganska kul att guida, men den här turen var ju lite speciell eftersom det inte finns så mycket trädgård kvar att titta på.

Och tusen tack för lånet av kannan!