måndag 8 juli 2013

Frukost på balkongen

Huvva vad längesedan det var jag vi dukade på riktigt. Våren och försommaren bara svischade förbi. Idag var första gången vi gjorde till oss och dukade fint. Fast det var mer än svalt och vi behövde tröja för att inte frysa bort. Lotus Gul från Gustavsberg fick det bli bland alla pastellblommor.

007  Lotus Gul Bibi Breger, Opus Tias Eckhoff, Daniel Grankvist

Jag har hunnit plantera på balkongen också och bakgrunden skymtar resultatet. Sommarljus, Gaura lindheimeri, har blivit en favorit som är svår att vara utan. Den fixar både en del skugga och torka och hela balkongen känns som äng om man planterar tillräckligt många. I år är färgtemat rosa och lila. Nästa år blir det något annat.

011 Kryddtagetes, Tagetes tenuifolia, Daniel Grankvist

Kanske kryddtagetes. Mitt i allt rosa och lila fanns det plats för en gul. Kryddtagetesen, Tagetes tenuifolia, har blommat oavbrutet sedan i slutet av april när jag köpte den och den visar inga som helst tecken på att sluta. Jag har inte ens plockat bort gamla blommor. Däremot har jag samlat frö och hoppas att det kan bli några plantor att ha på balkongen nästa år. Förutom att den är vacker och blomvillig är den god att äta. Prova!

3 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Så fint dukat;) Längtar efter att duka fint jag också, men det får bli när köket är klart;) Kryddtagetes är underbar, det sår jag mängder av varje år och äter upp:) Ha det gott/Monne

Hans sa...

Snyggt på balkongen, förstår att växterna som är där måste tåla torka och sol, bra val av växter (och porslin).
Ha det fint.

Linda sa...

Very nice! Lovely photos.