lördag 24 mars 2012

Hibiscus schizopetalus blommar!

P1010013 korr
Den är så vacker när den blommar! Jag är nere i Mariestad och hibiskusen är uppe i Umeå. Jag hinner inte hem för att se den, så jag fick ett foto hemifrån. Blomman håller bara ett kort tag.
Blomman är finflikig och hänger i en lång tunn stjälk. Hibiscus schizopetalus är ganska så nyckfull och jag har inte riktigt kommit på hur den ska skötas. Hos mig blommar den bara med en enstaka blomma åt gången, men å andra sidan kan den blomman komma nästan närsomhelst på året verkar det som.
Min planta står i ett österfönster och får kring 19 grader varmt under vintern. Den växer ganska spretigt, men jag törs inte beskära den med rädsla för att gå miste om blomningen. Blomningen är något alldeles extra.
Är det någon som har skötselråd, så tar jag tacksamt emot dem. Hibiscus schizopetalus är värd att pysslas med.

2 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Supersnygg Hibiscus!
Det verkar som om skötseln redan är den rätta eftersom den bjuder på blommning.

Trevlig helg!

Daniel sa...

Ja, den är verkligen fin.
Jag vill att den ska blomma mer, men det kanske är just det att den blommar så sparsamt, som gör den så speciell. Förutom formen på blomman då.