lördag 16 februari 2013

Exotisk färg

Nu börjar amaryllisarna vakna så smått. Några har inte visat några knoppar än, men andra är en bra bit på väg till blomning. Den här slog ut för några dagar sedan. ‘Exotica’ heter sorten.

010 Hippeastrum 'Exotica' Daniel Grankvist

Vad man ska kall färgen vet jag inte. På bild blir den hudfärgad, i verkligheten har den orangerosa nerver mot grönvit bakgrund. Nästan som fruktsorbet ser färgen ut. Nog är det exotiskt så det förslår. Som med så mycket annat är den mycket bättre i verkligheten.

017 Hippeastrum 'Exotica' Daniel Grankvist

Hos mig beter den sig som den ska och växer bra och frodigt sommaren igenom och den hinner nästan alltid samla på sig så mycket näring att den orkar blomma. Det tackar jag för.

5 kommentarer:

Hans sa...

Vilken snygging!
Jag förstår att du känner lycka då den blommar om igen.
Ha en fin dag.

Alen Trädgård sa...

Jätteläcker! Kul när man lyckas få dem att blomma om det har jag aldrig lyckats med;( Ha det gott/Monne

Fröpåsen sa...

Åh, jättevacker!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Jättefin! Du pysslar om dom bra då blommorna blir så där kraftiga.
Ha det bra!

Helens trädgård sa...

Tycker Amaryllisen var jättefin, Tycker att den är korallfärgad.

Vad synd att du inte bara klev in och lyssnade på föreläsningen som var kvar. Då hade vi kanske kunnat lista ut vem som var vem och hälsat på varandra.
Vi får göra det vid nästa tillfälle.

Ha det bäst"