torsdag 3 maj 2012

Nytillskott och fynd i kruklagret

På trädgårdsmässan i Umeå i helgen som gick passade jag på att köpa lite mer växter. Det var svårt att låta bli. Det blev både perenner och krukväxter.

Jag återuppväckte mitt intresse för Saintpaulior under förra året och på mässa är det rätt läge att köpa dem. När jag var i tonåren prövade jag med sviktande resultat, men nu har jag bättre hand med dem verkar det som. De är tacksamma, inte ljuskrävande och platseffektiva. Man kan ha många på en liten yta. Det passar mig bra som har en tendens till samlarbeteende.

012 korr Saintpaulia Fun Trail Daniel Grankvist

Den senaste i samlingen är den här som heter ‘Fun Trail’. Bladen är små och blommorna ett par centimeter i diameter. Jag har alltid varit svag för märkligheter så en prickig blomma i lila och blått kändes helt rätt.

009 Saintpaulia Fun Trail Daniel Grankvist

Saintpaulior gillar luftig jord, men tyvärr hade jag bara billig kompakt plantjord och ingen perlit hemma, så jag blandade i rätt mycket akvariegrus som jag hade i källaren och letade igenom krukförrådet efter en oglaserad snygg kruka som släpper igenom mycket fukt. Jag hittade till slut en liten fin oglaserad som troligtvis tillverkats av Upsala-Ekeby.

Nu är det bara att vänta på att den ska börja växa till och blomma ordentligt.

Inga kommentarer: