fredag 18 maj 2012

Dagens överraskning

Tidigt i morse gjorde jag en fantastisk upptäckt. Jag har väntat sedan 2007 på att få se knoppar på den och nu i morse såg jag en enda sitta där. Den måste ha funnits där ett tag, för den var ganska stor.
010 okänd Epiphyllum i knopp Daniel Grankvist
Nu är det bara att vänta på att den ska slå ut. På etiketten står det lite osäkert “lila eller orange”, så man undrar ju.
014 korr Epiphyllum Hippeastrum Hoya Daniel Grankvist
2006 bodde vi tillfälligt i Karlstad och flyttade tillbaka till Umeå på våren 2007. Av vår kompis Andreas fick vi två olika Epiphyllum-sticklingar, som har varit på tillväxt sedan dess. De hänger i arbetsrumsfönstret tillsammans med amaryllisar, några porslinsblommor och två andra Epiphyllum. Det är ganska trångbott med andra ord. Tittar man noga kan man se knoppen ungefär mitt i bild. Jag undrar när jag får veta om den är orange eller lila?

1 kommentar:

Berit sa...

blir spännande och se vilken färg den får.
Ha en underbar helg!!