söndag 18 september 2011

David Howard

Sommarens favorit är tveklöst dahlian ‘David Howard’.
049
Jag har haft den planterad i en svart plastkorg och flyttat runt den. Den har stått där den behövts bäst. Mest har den fyllt ett hål i rabatten på framsidan. Tillfälliga gäster i kruka är förträffliga att placera ut i luckor i rabatterna.
058
Blommorna är varmt orange och är väldigt vackra mot bladverket, som är något rödtonat. Nu har min planta stått förhållandevis skuggigt och bladverket kan bli mörkare i ett ljusare läge. Den växer upprätt och snyggt och den blommar bra även i lite halvskugga. Ca 80 cm hög blir den. Jag planterade den i växthus i början av april, men den går bra att driva fram den på fönsterbrädan också. I början av juni härdade jag av den och planterade den i slutkrukan. Dahlior är näringskrävande och behöver gödselvattnas sommaren igenom.
056
Om man vill kan man spara rotknölarna över vintern. Läs allt om dahlior i Elisabeth Svalin Gunnarssons bok Dahlior.

3 kommentarer:

Dennis sa...

Fantastiska! - den som vi fick äran att bo med en tid var som en orange glädje-explosion varje gång man passerade vardagsrummet.

Daniel sa...

Stod den länge som snittblomma?

Jag ska försöka spara den över vintern om det går. De blir bara vackrare med åren.

Dennis sa...

Ett par dagar i alla fall! Härligt att den ville hänga med så länge. :-)

Är den svårskött?