lördag 16 juli 2011

Besatt av Picea omorica

I våras gjorde vi ett projekt utifrån C. Th. Sörensen, den danske trädgårdsarkitekten. Vi ritade förslag på en helt vanlig villaträdgård, där både hus och trädgård hade givna mått och några inslag vi inte kunde ändra på, bland  annat väderstreck, plank och häckar. Jag gjorde en hel massa snabba skisser utifrån en inspirationsbild och valde ut en av skisserna att jobba vidare med.
Inspiration001
Inspirationsbilden. Jag fastnade för färgerna och växterna otippat nog. Jag brukar inte gilla björkar och granar.
Idéskiss004
Skissen jag valde ut. Jag provade en hel massa förslag, men de blev för mesiga. Jag ville ha två skogar, en björkskog och en granskog och med den placering de får här blir effekten maximal. Det kommer att bli väldigt mörkt och mysigt i grandungen och björkarna kommer att se luftiga och skira ut mot granarna.
Idéskiss005
Det blev finare med mer träd.
Skisserna blev en färglagd plan och en modell i Google SketchUp som jag ritade av snabbt för att visa hur trädgården skulle kunna se ut.
Plan031 färglagd
På planen syns det tydligare att det är vatten mellan granarna och björkarna.
Perspektivskiss002
Jag letade länge efter granar som får en fin form och som inte heller blir för höga. Efter mycket letande bestämde jag för att det kan vara Picea omorica, serbisk gran. De växer slankt och elegant och har vacker färg.
Perspektivskiss001
Björkar blir ju också rätt stora, men Betula papyrifera håller sig i skinnet lite i alla fall och har dessutom vackra stammar.  Som underplantering till björkarna kan man välja ullvide, blåbärstry, olika gräs och någon enstaka vildros, t ex någon pimpinellros eller dockros.  Lite mer färg kan man ha i rabatten närmast huset vid uteplatsen. Samma växter som under björkarna kompletteras med fler perenner och högre gräs.
Nu har det gått mer än ett halvår sedan vi gjorde uppgiften, men jag kan inte släppa tanken på en skog av serbisk gran. Idag var jag ute och fotade de jag kunde hitta i närheten där jag bor.
008 korr
De på bilden har nog stått på platsen i mer än 20 år. Tänk en hel tät skog av dem. Jag funderar på att plantera så många jag får plats med nere vid bastun i stugan.
002 korr
Är det någon som vågar testa?

2 kommentarer:

Älvdala sa...

Åh va fina dom e! När jag skaffar hus får du gärna komma och ge förslag på min trädgård :)
/Mikaela

Daniel sa...

Säg bara till när det blir så kommer jag. :-)