onsdag 15 juni 2011

Andra dagen på Great Dixter

043
I lördags kväll kom vi hit, jag och Anders och Emma i min klass. Vi hade en rätt gräslig bussresa hit, men nu är vi här och det är verkligen helt fantastiskt. Det känns nästan inte verkligt.Vi ska praktisera i trädgården i en hel månad och började igår. Redan i söndags träffade vi chefsträdgårdsmästaren Fergus Garret och pratade om hur man jobbar i trädgården och vad vi ville göra under den månad som vi ska vara där.
041
Vi rivstartade på måndag morgon med att klippa ner perenner som blommat över och plantera in annat för att fylla igen luckorna. Allt görs väldigt noggrant. Innan man planterar placerar man ut alla plantor och ser efter hur det ser ut. Behövs det fler, behövs något annat som bryter av, ska man ta in någon planta som redan finns i närheten för upprepningen etc. Allt  bestäms på plats av Fergus Garret och inget verkar vara planerat på papper i förväg. De finns en grov plan, men allt justeras på plats för bästa resultat.
044
Vi har bara varit här i två dagar, men det känns som jag redan lärt mig hur mycket som helst.

2 kommentarer:

Lasse M sa...

Låter jättebra, Daniel! Jag är övertygad du kommer att lära dig massor och trivas som fisken... Ha nu en fin midsommar! Hälsa Anders!

Jonas sa...

Allt det där kan du lära dig hos mig Blomjonas på mina lotter. Jag planerar inte heller nåt och jag sätter också ut krukorna och testar placering först. Underbart att höra att min favoritträdgård gör exakt samma.